KUALA LUMPUR – Kadar gaji minimum dinaikkan daripada RM1,700 kepada RM2,000 berkuat kuasa Jun 2027, sekali gus memberikan manfaat kepada lebih empat juta pekerja.
Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim bagaimanapun berkata, perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) dengan hasil jualan di bawah RM50 juta dikecualikan daripada pelaksanaan kadar baharu itu bagi memberi ruang untuk penyesuaian model perniagaan.
Menurut Anwar yang juga Menteri Kewangan, langkah itu bertujuan merapatkan kesenjangan produktiviti dan upah pekerja, khususnya ketika pendapatan rakyat tidak meningkat sejajar dengan kenaikan harga barangan.
Beliau turut memberitahu, kerajaan akan melaksanakan pembaharuan kerangka pendapatan pekerja dengan memperkenalkan gaji minimum RM2,500 sebulan bagi pekerjaan separa mahir dan graduan sebagai permulaan.
“Kadar gaji minimum hanya meningkatkan lantai pendapatan pekerja, sedangkan upah pekerja mahir masih tidak setimpal dengan tahap kelayakan mereka.
“Pampasan pekerja kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) di Malaysia masih rendah pada kadar 33.9 peratus,” katanya ketika membentangkan Bajet 2027 di Parlimen hari ini. – 9 Oktober, 2026
